Overslaan en naar de inhoud gaan

COME CLOSER - Artist Talk #3

Tuur & Flup Marinus & Ariadna Estalella Alba / Dennis Tyfus

05 augustus 2024
headerfotoCOME CLOSER - Artist Talk #3 - Foto © Tom Cornille

Een podiumsculptuur en een geleide wandeling: collectieve betrokkenheid ligt aan de basis van de kunstwerken van Dennis Tyfus en Tuur & Flup Marinus & Ariadna Estalella Alba in COME CLOSER. Wat betekent deze collectiviteit? Moderator Zeynep Kubat ging tijdens de derde COME CLOSER Artist Talk in gesprek met de kunstenaars.

Opname Artist Talk

In de derde Artist Talk ging onafhankelijk curator Zeynep Kubat in gesprek met Dennis Tyfus en Tuur & Flup Marinus & Ariadna Estalella Alba. Wat deze kunstenaars bindt, is dat ze ruimte creëren voor gemeenschappelijke bijeenkomsten en interactie binnen de sculpturale omgeving van het Middelheimmuseum.

Dennis Tyfus beschouwt ‘De Nor’ als een sociale sculptuur: een plek voor evenementen en optredens. Ook de geleide wandeling ‘A Walk In The Sculpture Park’ faciliteert persoonlijke ervaringen met de collectie. Je kijkt niet meer passief toe, maar wordt actief deelnemer aan een artistiek proces. In een gedeelde ervaring met de anderen.

Beide kunstwerken spelen ook met het opheffen van grenzen. Rond ‘De Nor’ staat wel hekwerk, maar je bent tegelijk binnen en buiten. De overgangszone maakt zowel inclusie als exclusie mogelijk. ‘A Walk In The Sculpture Park’ bevraagt de fysieke grenzen van het museum: je verkent een stukje museum op een heel nieuwe manier.

De kunstwerken geven een gevoel van onderlinge verbondenheid. Ze moedigen je aan om je relatie tot de omgeving en tot elkaar te heroverwegen. En zo even stil te staan bij je eigen rol in gemeenschapsopbouw en sociale cohesie.

Je kan hieronder de integrale opname beluisteren (in het Engels).

In het kader van COME CLOSER

Dit is de derde van vier Artist Talks in het kader van COME CLOSER (07.06 — 29.09.2024). Ze ging door op 03.08. 2024 in het Braempaviljoen (Middelheimmuseum).

• Kunstenaars: Dennis Tyfus en Tuur & Flup Marinus & Ariadna Estalella Alba
  • Moderator: Zeynep Kubat
Artist Talk #3: Dennis Tyfus - Foto © Tom Cornille
Artist Talk #3: Ariadna Estalella Alba - Foto © Tom Cornille
Artist Talk #3: Tuur Marinus - Foto © Tom Cornille
Artist Talk #3: Flup Marinus Tyfus - Foto © Tom Cornille
reeks

Reeks: COME CLOSER

Samen met DE SINGEL verkennen we de ruimte tussen sculptuur en performancekunst. Ontdek van 7 juni tot en met 29 september opmerkelijke sculpturen, installaties, performances en voorstellingen van een 25-tal kunstenaars uit binnen- en buitenland.